zaterdag 7 april 2012

De Gemeentetocht

Ken je dat?... van die dagen waarin er zoveel elementen in zit dat je bijna niet kan vertellen wat er nou eigenlijk heeft afgespeeld. Laten we het toch proberen.
Vanmorgen bij het ontbijt regende het met bakken uit de lucht maar dan ook met BAKKEN. Toch maar de fietsen op de auto gezet want het was de eerste clubtocht en als nieuwe voorzitter ben je verplicht om erbij te zijn, en daarbij komt dat dochterlief uitgenodigd was om aan de ''stempeltafel'' te gaan plaatsnemen vandaag. Hoe verder we richting het Oosten reden hoe droger het werd, zelfs de zon kwam erdoor! Dit gaf de fietsburger hoop.  Aangekomen in Bergum was het de fietszaken in orde maken en inmiddels was Vrouwke onze ''stempeldame'' ook gearriveerd met haar man Jack, dochterlief ging samen met vrouwlief (ja ook die was erbij vandaag) zodat alles gereed was tegen achten. De eerste deelnemers stonden al klaar bij de inschrijftafel. De TFK leden druppelden een voor een binnen, ook het nieuwste lid, mijn vader, vroeger een wielrenner maar sinds kort op de hybride en vandaag was zijn eerste clubrit. Zo zijn er 3 generaties lid!

De tocht

De tocht, genaamd de Gemeententocht voerde ons door diverse gemeenten vandaar de naam. Na een mooi en droog begin en de eerste 50 km voor de wind was het controle in de Stripe te Wijnjewoude. Na de inwendige mens te hebben verwend zijn we weer op de fiets gestapt met de zekerheid dat we nu tegenwind kregen.

De wind kwam er en behoorlijk vlagerig, doe daarbij zon, regen, hagel en natte sneeuw zodat je een combinatie hebt van alle weerselementen die je kan bedenken! Maar goed we waren met een leuke ploeg onderweg dus doorrijden maar. Op zo`n kleine 20 km voor de finish gebeurde het volgende, Jordi reed in de berm en wilde in een fractie van een tiende seconde de fiets weer op het pad krijgen, dit mislukte waardoor hij de macht over het stuur verloor en tegen zijn achterligger aanreed waardoor die op z`n beurt over Jordi heen viel, de achterligger daar weer achter viel er ook bij! De chaos was compleet....de laatste v.d. valpartij pakte snel zijn fiets weer op en reed door, niets aan de hand dus, Taede die bovenop lag klom weer van de weg en Jordi stond vol adrenaline naast de fietsen. Alles gaat dan zo snel, ik hoorde en zag het in mijn ooghoeken gebeuren waardoor ik snel v.d. fiets gesprongen was en hulp kon bieden, gelukkig viel het mee, op wat schade aan Jordi`s fiets na en wat flinke schaafwonden op de heup en schouder kon de rit vervolgd worden, beste remedie in dit soort gevallen is om snel op de fiets te klimmen en je stijfheid eruit te fietsen. Na nog geen 50 mtr bleek dat ik een lekke band had, dus weer van de fiets en een bandje wisselen. Na 5 minuten zaten we dan met z`n allen weer op de fiets richting Bergum.

Finish

Aangekomen in Sporthal ''de Westermar'' in Bergum was het een levendige boel. Muziek uit de accordeon van Jack fleurde de boel gezellig op. Na nog wat nagepraat te hebben was de sluiting bijna nabij en kon ik dochterlief meenemen, vrouwlief moest vanmiddag en vanavond nog in het ziekenhuis werken. Ik had Jordi vlak na de valpartij toegezegd dat we op de terugreis langs Meindert fietsen  zouden gaan om de racer af te leveren voor reparatie.
De racer kan eind komende week alweer gehaald worden en is dan weer spik en span.

Terugkijkend op `n dag vol elementen die we niet zelf in de hand hadden moeten we toch concluderen dat het weer een mooie fietsdag was met de diehards van TFK Bergum!!